Fanów twórczości jest obecnie

poniedziałek, 2 marca 2015

Daria Galant - teksty: PRIDE- symbol początku


Niektórzy pytają, dlaczego swoje obrazy i art kompozycje nazywam, podpisuję "Pride". Dokładnie nie wiem, bo nie jest to przemyślana forma słowa, nie jest zaplanowana. Ani w znaczeniu, ani w jakimkolwiek innym rozumieniu. Ale jednocześnie jest mi szalenie bliska i tożsama ze mną w swoim pojęciu. Wiele lat temu, gdy publikowałam swoje pierwsze wiersze, podpisywałam je PRIDE. Słowo- pseudonim samo do mnie przyszło i zostało. Bardzo automatycznie, mechanicznie. Pride była oczywista. Moja literatura na tyle oderwała się ode mnie, poszła w świat, że wymagała już zupełnie innych przestrzeni życia, innych środków, pojawił się kontakt z publicznością. Moja literatura i mój film zatem- te dwie muzy dostały autora, czyli moje imię i nazwisko. Tymczasem w sztuce wizualnej, która jest dla mnie formą samą w sobie i z ciekawością sama jej się przyglądam, nie jestem zobligowana do pełnego profesjonalizmu, jaki wymaga zawód pisarza czy reżysera. Tu więc mogę pozostać PRIDE, bo słowo to otwiera przede mną nieznane przestrzenie, światy, możliwości wyobraźni i wolności. PRIDE nie powstaje po to, by się podobać, dla publiczności, dla poklasku, dla innych celów tzw. społecznych. Jest tylko moja, indywidualna. Traktuję tą formę samą w sobie. I wolno mi tu wszystko i wszystko, co przyjdzie mi do głowy chcę tu stworzyć. Bez ograniczeń merytorycznych, bo ograniczenia i scholastyka od zawsze mnie nudziły niesłychanie i zamykały ważną moją cześć: spontaniczność i moje serce. Niezaprzeczalne jest, że wywodzę się z nurtu romantycznego, transcendentnego, ale też pozytywistycznej idei humanizmu. Dlatego, jako PRIDE, tworzę swoje światy wizualne- bez potrzeby konfrontacji ich z rzeczywistością.
Daria Galant (muzeum i galeria Olchowe Łąki)    

Brak komentarzy: